carduri

Fraudă pe card: Cum recuperezi banii?

Atunci când sesizezi tranzacții frauduloase cu cardul tău, trebuie să te adresezi instituției emitente. Îți prezentăm pașii de urmat și drepturile tale legale.
Fraudă pe card: Cum recuperezi banii?
Data publicării8 august 2023 | Autor:Finradar

Posesorii de carduri beneficiază de o serie de drepturi legale, care îi protejează în cazul utilizării frauduloase a cardurilor.

Emitentul cardului acoperă integral frauda

Dacă posesorul cardului nu a acționat fraudulos, acesta nu suportă nicio consecință financiară care rezultă din utilizarea unui card pierdut, furat sau folosit fără drept în oricare din situațiile de mai jos  (conform Legii nr. 209/2019 privind serviciile de plată):
-    Pierderea, furtul sau folosirea fără drept a cardului nu a putut fi sesizată de deținător, înainte de efectuare plății
-    Fraudele au apărut după notificarea băncii/instituției emitente cu privire la pierderea sau furtul cardului
-    Tranzacțiile au fost efectuate printr-un serviciu de plată care nu folosește autentificarea strictă a plăților
-    Pierderea a fost cauzată de o acțiune sau lipsă de acțiune din partea unui angajat al băncii sau al unei entități către care s-au externalizat anumite servicii.

Dacă nu te încadrezi într-una din situațiile de mai sus, atunci urmează să suporți parțial sau integral piederea suferită.

Deținătorul cardului suportă parțial pierderile

Posesorul cardului poate fi obligat să suporte o pierdere maxim de până la 30 euro (sau echivalent în lei) pentru tranzacțiile neautorizate în cazul în care nu a acționat fraudulos și nici nu și-a încălcat cu intenție obligațiile.

Principalele obligații ale posesorilor de carduri sunt:
-    Să utilizeze instrumentul de plată, conform clauzelor contractuale
-    Să notifice emitentul, fără întârziere nejustificată, de îndată ce ia la cunoștință de pierderea, furtul sau utilizarea fără drept a cardului sau de orice utilizare neautorizată
-    Să ia toate măsurile rezonabile pentru a păstra în siguranță elementele de securitate ale cardului.

În cazul nerespectării acestor obligații, în mod intenționat sau din neglijență gravă, de către deținătorul cardului, acesta va suporta integral pierderile. Este obligația emitentului cardului să demonstreze nerespectarea obligațiilor de către utilizator.

Evaluarea răspunderii utilizatorului se va face ținând cont de natura elementelor de securitate și de situațiile în care cardul a fost pierdut, furat sau utilizat fără drept.

Exemple de neglijență gravă sunt anunțarea băncii cu întârziere cu privire la pierderea sau furtul cardului ori păstrarea codului PIN de la card în portofel, alături de card.

Termenul de recuperare a banilor

Dacă emitentul cardului este răspunzător pentru operațiunile neautorizate, acesta rambursează sumele aferente în contul clientului în cel mult o zi lucrătoare, după ce a fost notificat sau a constatat respectivele operațiuni.

Restituirea banilor poate fi întârziată dacă emitentul cardului are motive rezonabile să suspecteze  o eventuală fraudă.

Compensația trebuie să readucă soldul contului la valoarea dinaintea tranzacțiilor frauduloase. În funcție de legislația aplicabilă contractului de prestări servicii, se poate stabili și o compensație suplimentară.

Carduri de credit

Nu am găsit nicio ofertă.

Comparator
Carduri de credit
  • Compari rapid toate ofertele
  • Alegi cel mai avantajos card de credit
  • Economisești timp și bani

Calculatoare

Descoperă în câți ani achiți creditul, dacă rambursezi lunar doar suma minimă de plată

Recenzii

Descrie experiența avută în utilizarea unui produs financiar.

Ghiduri

Alege un subiect pentru a descoperi mai multe sfaturi utile

Nu am găsit niciun articol pe acest subiect.