Cum se face o reparație pe asigurarea RCA?
Ce faci în caz de accident?
Îți poți repara masina pe asigurarea RCA atunci când un alt conducător auto a fost vinovat de producerea accidentului.
Dacă în urma accidentului au fost generate doar pagube materiale și au fost implicat doar 2 vehicule, nu este nevoie sa mergi la poliție pentru a declara accidentul. Este suficient ca ambii soferi implicați în accident sa completeze formularul de constat amiabil.
În caz contrar, incidentul trebuie raportat la poliție, în termen de 24 de ore de la data producerii accidentului.
Șoferul vinovat de producerea accidentului trebuie să îți ofere o serie de informații cu privire la polița sa RCA: denumirea societății de asigurare, seria și numărul poliței RCA. De cele mai multe ori, se face o copie după asigurarea RCA și după certificatul de înmatriculare.
Este util să faci și câteva poze cu telefonul cu poziția mașinilor după accident, pentru a se putea stabili mai usor apoi circumstanțele producerii acestuia și vinovația șoferului.
Cum deschizi dosarul de daună?
Pasul următor este avizarea daunei, etapa în care comunici asigurătorului că ai o pretenție de despăgubire. De regulă, suni la call-center-ul asigurătorului sau te poți programa online la un centru de daune, în funcție de opțiunile oferite de asigurător.
La centrul de daune, vei depune următoarele documente:
• Cererea de despăgubire (formularul va fi obținut de la asigurător)
• Formularul de constat amiabil sau procesul verbal eliberat de poliție
• Copie dupa certificatul de înmatriculare al autoturismului avariat și asigurarea ta RCA
Unele societăți de asigurare permit ca cererea de despăgubire să fie depusă și electronic.
După depunerea cererii de despăgubire, societatea va deschide un dosar de daună.
Constatarea daunelor
Pasul următor îl reprezintă constatarea daunelor de către societatea de asigurare. Legea obligă societatea de asigurare să efectueze constatarea daunelor în maxim 3 zile lucrătoare de la depunerea cererii de despăgubire.
În cazul în care autoturismul se poate deplasa, constatarea se face la un centru de daune. Daca autoturismul nu se poate deplasa (ca urmare a avariilor suferite), inspectorul de daune va veni să vadă mașina la locul specificat în cererea de despăgubire.
În urma constatării daunelor, vei primi un proces-verbal de constatare, care va conține avariile suferite și soluția tehnică propusă (înlocuire sau reparație), numărul dosarului de dauna și data depunerii cererii de despăgubire. De asemenea, procesul verbal va preciza documentele care trebuie depuse pentru finalizarea dosarului de daună în vederea efectuarea plății de către asigurător.
Dacă pe parcursul reparației, se vor identifica și alte avarii, trebuie solicitat un proces verbal suplimentar, care trebuie efectuat de asigurător în termen de 3 zile lucrătoare.
După efectuarea constatării, poți merge la service pentru reparația mașinii.
Reparația pe RCA la un service auto
Reparația este etapa care dă cele mai multe bătăi de cap și de unde apar cele mai multe reclamații.
Este important de știut că nu există nicio restricție cu privire la service-ul auto la care poți apela. Legea permite păgubiților să își repare mașina la orice service, inclusiv la cele de reprezentanță.
Dacă mașina este prea veche, iar service-ul are tarife mari, sunt șanse mari ca valoarea reparației sa depășească valoarea maximă a despăgubirii. Poți afla valoarea maximă a despăgubirii de la asigurator, printr-o cerere în acest sens, iar termenul maxim de răspuns este de 7 zile lucrătoare. Astfel, îți poți face calculele mai usor și alegi service-ul pe care ți-l permiți.
Valoarea despăgubirii se va achită direct în contul service-ului auto, iar pagubitul nu are decât să aștepte să i se repare mașina. Unele service-uri oferă și mașină de înlocuire, deoarece acest serviciu este acoperit de asigurărea RCA.
Dacă service-ul identifică avarii suplimentare, acesta va solicita acceptul asigurătorului pentru a fi incluse în procesul-verbal de constatare.
În practică, service-ul emite mai întâî un deviz de reparație, pe care îl trimite spre avizare la asigurator. Dacă acesta își dă acceptul, mașina este introdusă la reparație.
De multe ori, aici se blochează procesul de despăgubire. Asigurătorul fie răspunde cu întârziere, fie nu acceptă devizul. Dacă lucrurile par că stagnează, poți face o reclamație la ASF.
Este important de știut că legea prevede că soluțiile tehnice finale se stabilesc de unitatea reparatoare, confirm documentației tehnice din manualul de reparație al producătorului auto.
După finalizarea reparației, service-ul va transmite către asigurător documentele privind reparația (facturi, devize), în vederea plății despăgubirii. De regulă, îți vei putea ridica masină după ce s-a efectuat plata.
Reparația în regie proprie
Legea permite persoanelor păgubite să se ocupe singure de efectuarea reparației. În acest, valoarea despăgubirii va fi stabilită înainte de efectuarea reparației pe baza unor costuri estimate de societatea de asigurare.
În cazul în care descoperi alte avarii în urma reperației, trebuie sa soliciți o nouă constatare a pagubelor către asigurător. De asemenea, dacă suma estimată nu este suficientă, trebuie depusă apoi o cerere pentru suplimentarea despăgubirii, motivând cu facturi sau devize costurile necesare pentru reparația mașinii.
Această soluție este mai puțin avantajoasă pentru păgubit deoarece riscă să nu primească suficienți bani și trebuie să aloce mult mai mult atât cu reparația propriu-zisă, cât și cu birocrația din sectorul de asigurări.
Termene legale pentru despăgubirile pe RCA
Este bine de știut ca asiguratorul este obligat prin lege să prezinte o ofertă de despăgubire în termen de 30 zile de la depunerea cererii de despăgubire.
De asemenea, daca în termen de 30 zile, asigurătorul nu a notificat respingerea pretențiilor de despăgubire și motivele acesteia, atunci el este obligat la plata despăgubirilor.
Despăgubirea se plătește de asigurător în termen de 10 zile de la data acceptării ofertei de despăgubire de către persoana păgubită.
Calculatoare
Ghiduri
Alege un subiect pentru a descoperi mai multe sfaturi utile
Nu am găsit niciun articol pe acest subiect.