RCA: Bonus-Malus

Sistemul Bonus-Malus avantajează șoferii prudenți prin aplicarea unor reduceri automate la tarifele RCA și dezavantajează pe cei care produc daune, prin penalitați.

Prima finală a unei asigurări RCA se determina aplicând coeficientul clasei de Bonus-Malus la tariful standard.

Calculator Bonus Malus

Vezi cum se modifică clasa de Bonus-Malus, în funcție de daunele înregistrate în anul anterior.

Lista claselor Bonus-Malus

Clasa
Coeficient
Discount/Penalizare
B8
50
-50%
B7
60
-40%
B6
70
-30%
B5
75
-25%
B4
80
-20%
B3
85
-15%
B2
90
-10%
B1
95
-5%
B0
100
0%
M1
110
10%
M2
120
20%
M3
130
30%
M4
140
40%
M5
150
50%
M6
165
65%
M7
170
70%
M8
180
80%

Cum funcționează sistemul bonus-malus?

Sistemul bonus-malus încadrează fiecare asigurat într-o clasă de risc. Există 8 clase de bonus (de la B1 la B8) și 8 clase de malus (de la M1 la M8).

Categoria B0 este neutră și se aplică șoferilor care nu au un istoric de asigurare.

Clasa de risc se reevaluează anual, în functie de daunele produse în anul calendaristic anterior, astfel:

  • daca în anul anterior, nu ai avut nicio daună, vei avansa cu o clasă
  • pentru fiecare daună înregistrată, vei pierde 2 clase.

Așa cum se observa, bonusurile se câștigă greu (e nevoie de 8 ani consecutivi fără daune pentru a urca de la B0 la B8) și se pierd ușor (dacă produci 2 daune într-un an, ai coborât 4 clase într-un singur an). Scopul sistemului este să responsabilizeze șoferii pentru a conduce prudent.

Folosește simulatorul de mai sus pentru a vedea cum se schimba clasa bonus-malus, în funcție de numarul de daune.

Clasa de risc se păstreaza întregul an calendaristic și nu contează dacă închei o asigurare pe 6 luni sau 12 luni. Pentru aplicarea unui malus, se iau in considerare doar evenimentele unde conducatorul auto a fost responsabil total sau parțial.

Cum se aplică discounturile și penalizările?

Fiecare clasă bonus-malus are asociat un coefiecient de ajustare a primei. Acest coeficient se aplică procentual la valoarea primei de asigurare RCA.

Prima de asigurare = Tarif final RCA x Coeficient bonus-malus / 100

De exemplu, daca prima de asigurare este 500 lei, iar asiguratul are clasa B2, cu un coeficient de 90, atunci prima finala RCA va fi de 450 lei ( 500 x 90% ).

La clasele bonus, coeficienții sunt mai mici de 100, astfel ca asigurații vor beneficia de reduceri față de tariful standard. În schimb, clasele malus au coeficienți mai mari ca 100, ceea ce va rezulta în aplicarea unor penalizări.

Clasa B0 este neutră și nu influențează nivelul final al primei de asigurare.

Cum se aplică bonus-malus la persoanele fizice?

Persoanele fizice au aceeași clasă bonus-malus pentru toate autovehiculele deținute. Astfel, daca ai 2 autoturisme, vei beneficia de aceeși clasă bonus-malus la ambele asigurări RCA.

Acest lucru înseamna că dacă vei înregistra o daună cu oricare dintre vehicule, în anul următor vei fi încadrat într-o clasă inferioară și vei fi penalizat la asigurările ambelor autoturisme. 

Un șofer care încheie pentru prima oară o asigurare RCA va fi încadrat automat în clasa neutră B0.

Cum se aplică bonus-malus la persoanele juridice?

La persoanele juridice, sistemul bonus-malus se aplică separat pe fiecare autovehicul deținut. În acest caz, daunele produse cu un vehicul nu vor influența asigurările RCA pentru celelalte vehicule dețiunte.

Prin urmare, unele vehicule vor putea fi încadrate în clase de bonus, iar altele în clase de malus.

La înstrăinarea unui autovehicul, persoanele juridice pot transfera clasa bonus-malus pe un autovehicul nou-dobândit (evident, dacă aceasta este una favorabilă).

Transferul se poate face în maxim 1 an de la data asigurării autovehiculului nou-dobândit. Dacă asigurarea RCA de la vechea mașină a încetat deja, atunci transferul clasei se poate face automat la încheierea poliței RCA pentru noul vehicul.

Transferul clasei se face în baza documentelor care atestă vânzarea ori radierea autovehiculului.

Depozite la termen

Alte Calculatoare

Calculează tariful maxim la reînnoirea asigurării RCA
Calculează rata la un contract de leasing auto, graficul de rambursare și DAE