Tarifele de referință la RCA, majorate cu 65% pentru București și Ilfov
Modul de calcul al tarifelor de referință a suferit schimbări majore la ultima actualizare, care a avut loc în luna iulie 2024.
De ce sunt tarifele mai mari în zona capitalei?
Principala noutate este stabilirea unor tarife separate pentru mașinile înmatriculate în București și Ilfov, comparativ cu restul țării. În medie, tarifele pentru București și Ilfov sunt cu 65% mai mari, dar în anumite cazuri diferența ajunge și la 80%.
Surprinzător, cea mai mică diferență între tarifele de referință (+48%) se înregistrează în cazul celor mai tineri șoferi (grupa 18-30 ani). În cazul celorlalte grupe de vârstă, tarifele pentru zona București-Ilfov sunt, în medie, cu 70% mai mari.
Anterior, tarifele de referință nu erau diferențiate după aria geografică, deși asigurătorii țineau cont de acest aspect. Decizia a fost motivată de faptul că rata daunei este mult mai mare în regiunea capitalei față de restul țării.
Ce impact au aceste majorări de tarife?
Tarifele de referință sunt calculate pe baza tarifelor practicate de asigurători în trecut. Ele nu sunt însă simple date statistice. Aceste tarife influențează strategia de preț a asigurătorilor și sunt folosite în mod direct în calculul primei maxime la RCA.
Legislația prevede un mecanism de protecție a asiguraților în cazul asigurărilor RCA. În cazul în care primești 3 oferte peste tariful maxim (calculat cu ajutorul tarifelor de referință), poți cumpăra asigurarea la un preț mai redus prin intermediul BAAR.
Noul mod de calcul al tarifelor de referință majorează pragul maxim al primei RCA pentru asigurații din București și Ilfov cu o diferență considerabilă.
De exemplu, pentru un șofer cu clasa bonus-malus cea mai avantajoasă (B8) care conduce o mașină de 100CP, tariful maxim la RCA este de 1291 lei în București-Ilfov, față de 757 lei în restul țării.
Poți calcula tariful aplicat în cazul tău cu ajutorul calculatorul pentru tarife maxime RCA.
Capacitatea cilindrică înlocuită cu puterea motorului
O altă schimbare importantă care a intervenit în metodologia de calcul a tarifelor de referință este renunțarea la criteriul capacității cilindrice a motorului în favoarea puterii motorului (în KW).
Decizia a fost motivată de faptul că producătorii auto construiesc autoturisme cu motoare mai mici, dar care dezvoltă puteri mult mai mari. Prin urmare, capacitatea cilindrică a devenit mai puțin relevantă.
În plus, cu această modificare, mașinile electrice au putut fi incluse în aceeași categorie cu restul autoturismelor și nu mai au tarife separate.