Garanția autoturismelor nu trebuie condiționată de reparații la reprezentanță


Consiliul Concurenței a demarat din oficiu o investigație pe piața importatorilor auto deoarece are suspiciuni că anumite prevederi contractuale ar forța proprietarii să realizeze operațiuni de întreținere a autovehiculelor și anumite lucrări de reparații, care nu sunt acoperite de garanție, doar în rețeaua autorizată de service-uri și/sau folosind doar piese de schimb de origine.
Dacă nu respectă aceste condiții, proprietarii riscă să piardă garanția autovehiculului.
“Garanția unui autovehicul nu ar trebui condiționată de realizarea unor lucrări care nu intră în garanție și care sunt plătite de proprietar doar în cadrul rețelelor autorizate sau cu utilizarea exclusivă a anumitor piese de schimb. O astfel de practică este nocivă pentru concurență și prejudiciază clienții”, a precizat președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.
În cadrul investigației, Consiliul a efectuat inspecții inopinate la sediile a șase importatori auto: BMW România, Porsche România, Mecedes-Benz România, Hyundai Auto România, Renault Commercial Roumanie/Automobile Dacia și Euro Inter Trade Corporation.
Aceștia comercializează mărcile Audi, BMW, Cupra, Dacia, EQ, Hyundai, Mercedes-Benz, Mini, Nissan, Renault, Seat, Skoda, Smart, Volkswagen și Volvo, ce reprezintă 70% din parcul de autoturisme din România.
Autoritatea deține indicii cu privire la existența unor înțelegeri între cei șase importatori auto și membrii rețelelor lor autorizate de dealeri și reparatori auto. Practica are ca efect restricționarea accesului concurenților la clienți, ca urmare a obligațiilor asociate cu menținerea garanțiilor pentru autoturismele noi vândute.
Inspecțiile au fost autorizate de Curtea de Apel București și sunt justificate de necesitatea obținerii tuturor informațiilor și documentelor necesare clarificării posibilelor practici anticoncurențiale analizate.
În situația în care Consiliul Concurenței va constata încălcarea regulilor concurențiale, companiile implicate riscă amenzi de până la 10% din cifra de afaceri.