Când este momentul să vinzi o acțiune?

Autor: Marius ȘerbanVânzarea unei acțiuni, la fel ca momentul de achiziție, poate fi o decizie emoțională. Dacă acțiunea a crescut între timp, s-ar putea să amâni decizia de vânzare de teama de a nu rata noi câștiguri suplimentare, în cazul în care prețul va continua să urce.
Pe de altă parte, dacă prețul a scăzut și ai intrat pe roșu, nu dorești să vinzi deoarece în felul acesta îți marchezi pierderea și ratezi o posibilă revenire a acțiunii la valorile anterioare.
Îți prezentăm câteva soluții prin care poți izola factorii emoționali.
1. Economia schimbă direcția
Evoluția ciclului economic este unul dintre factorii care influențează pe termen mediu evoluția acțiunilor. Perioadele de creștere economică susțin un mediu profitabil pentru companii, astfel că acțiunile tind să se aprecieze. În schimb, perioadele de recesiune aduc profituri mai mici sau chiar pierderi financiare.
Ori de câte ori are loc o schimbare de direcție la nivelul ciclului economic, bursa reacționează cu anticipație. Prin urmare, investitorii trebuie să ia decizii din timp. Înainte de debutul unei recesiuni, vânzarea acțiunilor îți permite să marchezi profiturile și să te protejezi de o posibilă corecție pe bursă.
2. Perspectivele companiei s-au înrăutățit
Evoluția unei acțiuni este strâns legată de activitatea companiei. Dacă veniturile cresc, acest lucru generează optimism în rândul investitorilor, iar acțiunile se apreciază la bursă.
Dacă însă perspectivele afacerii s-au schimbat între timp, iar prognozele cu privire la profiturile viitoare sunt mult mai rezervate, atunci potențialul de creștere al acțiunilor este limitat și ar trebui să iei în calcul vânzarea lor.
Astfel de schimbări pot fi cauzate de diverși factori, cum ar fi reducerea marjelor de profit pe fondul unei concurențe sporite, apariția unor produse mai inovatoare pe piață sau creșterea costurilor cu furnizorii.
3. Compania a devenit supraevaluată
Momentul în care o acțiune devine supraevaluată este foarte greu de identificat. De cele mai multe ori, aflăm acest lucru post-factum, după ce rezultatele financiare nu reușesc să se ridice la nivelul așteptărilor.
Prin urmare, atunci când prețul acțiunii crește, este necesar să reevaluăm periodic dacă afacerea poate genera un nivel de profitabilitate care să susțină actualii multipli de evaluare.
În cazul în care prețul din piață nu poate fi justificat nici măcar de cele mai bune estimări cu privire la profitabilitatea viitoare, atunci este un moment potrivit să vinzi acțiunea.
4. Ajustarea portofoliului
În cazul în care ți-ai construit o strategie de investiții cu o anumită structură de portofoliu, atunci deciziile sunt mult mai ușor de luat.
De exemplu, dacă ți-ai propus să aloci 50% în acțiuni și 50% în obligațiuni, va trebui să ajustezi portofoliul regulat (trimestrial, semestrial sau anual) pentru a menține această structură.
Dacă acțiunile din portofoliu au crescut și ponderea lor a ajuns de pildă la 70%, este necesar să vinzi o parte din ele, pentru a readuce portofoliul la structura dorită. Cu ocazia vânzărilor, îți marchezi automat profitul și îți aliniezi investițiile la nivelul de risc asumat.
Calculatoare
Ghiduri
Alege un subiect pentru a descoperi mai multe sfaturi utile
Nu am găsit niciun articol pe acest subiect.