Procesul cu banca nu exclude opțiunea pentru conciliere

Autor: Marius ȘerbanSoluționarea alternativă a litigiilor este posibilă chiar și atunci când consumatorii au deschis un proces în instanță cu banca. La propunerea oricărei părți – înainte sau după primul termen de judecată – se poate cere găsirea unei soluții echitabile, prin intermediul CSALB.
În ultimii 5 ani, 800 de procese care au debutat în instanță și-au găsit rezolvarea prin conciliere, arată o analiză realizată de CSALB.
Toate cazurile venite din instanță s-au finalizat cu succes
„Ponderea împăcărilor pentru cazurile care au venit din instanță este de 100%, semn că sute de oameni au văzut beneficiile concilierii în comparație cu incertitudinea și costurile unui proces clasic și au decis să aleagă calea unor concesii reciproce, iar nu să aștepte decizia judecătorului care este favorabilă doar pentru una dintre cele două părți ale litigiului”, afirmă reprezentantul BNR din Colegiul de Coordonare al CSALB, Alexandru Păunescu.
Avantajele concilierii constau în faptul că procedura este gratuită, iar soluționare durează doar câteva zile. În schimb, un proces în instanță este costisitor, iar termenul de soluționare poate dura chiar și câțiva ani.
După inițierea unui proces, părțile înțeleg probabil mult mai bine aceste avantaje, astfel că sunt dispuse să ajungă la un compromis mai ușor.
“Atât consumatorii, cât și băncile au înțeles că în cadrul CSALB trebuie să abandoneze atât argumentele și atitudinile contencioase, dar și pretențiile solicitate în instanță. Și asta pentru că în conciliere părțile nu mai trebuie să convingă cu argumente și înscrisuri decizia pe care o va emite un judecător, ci să negocieze cu cealaltă parte, prin intermediul unui conciliator și să găsească împreună soluții echitabile și reciproc avantajoase”, precizează Alexandru Păunescu.
Cel mai des, litigiile care ajung de pe masa instanțelor în conciliere au ca obiect renegocierea unor clauze din contractele de credit, iar rezultatul constă în restituirea către consumatori a unor sume de bani.
În acest context, CSALB face un apel către bănci pentru a-și analiza portofoliul de litigii aflate pe rolul instanțelor și de a identifica dosarele unde pot ajunge la o înțelegere cu consumatorii pentru a-i îndruma către conciliere.
Calculatoare
Recenzii
Descrie experiența avută în utilizarea unui produs financiar. Ajută-ne să facem alegeri mai bune.
Promoții
Campanii promoționale pentru credite, depozite, conturi bancare și diverse produse financiare. Oferte verificate de FinRadar
Ultimele promoțiiGhiduri
Alege un subiect pentru a descoperi mai multe sfaturi utile
Nu am găsit niciun articol pe acest subiect.