credite rapide

Multe IFN-uri încalcă drepturile consumatorilor

ANPC a sancționat mai mult de jumătate din peste 500 de IFN-uri verificate în cadrul unui control național, pentru nerespectarea drepturilor consumatorilor.
Multe IFN-uri încalcă drepturile consumatorilor
Data publicării:14 noiembrie 2025
Marius ȘerbanAutor: Marius Șerban

ANPC a efectuat o acțiune tematică la nivel național pentru a verifica respectarea drepturilor consumatorilor de către instituțiile financiare nebancare (IFN), inclusiv casele de amanet care acordă credite cu primire de bunuri în gaj.

Controlul este încă în desfășurare, dar rezultatele preliminare arată că drepturile consumatorilor sunt frecvent încălcate. Ținând cont de natura abaterilor putem deduce că IFN-urile vizate activează în special în domeniul creditelor rapide. Acestea sunt împrumuturi de valori mici, care se acordă în condiții foarte costisitoare.

Din cele 573 de IFN-uri verificate, la 326 s-au constatat abateri de la prevederile legale. ANPC a aplicat 256 de amenzi și 216 avertismente.

Ce drepturi au fost încălcate?

Principalele abateri au fost:

  • Practici comerciale incorecte, înșelătoare sau agresive, cum ar fi dobânzi excesive, clauze înșelătoare sau chiar aplicarea de dobândă la dobândă;
  • Aplicarea nelegală a comisioanelor, cum ar fi perceperea comisionului de administrare la suma împrumutată în loc de valoarea soldului ori perceperea dublă a comisionului de analiză a dosarului
  • Nerespectarea cerințelor legale privind informarea precontractuală , cum ar fi prezentarea fișei standard cu informații, lipsa informării cu privire la DAE și a avertizărilor privind consecințele neplății
  • Încălcarea dreptului consumatorului de a alege între rate egale sau descrescătoare
  • În formele de publicitate, lipsa exemplelor reprezentative care să detalieze costurile produselor
  • Nerespectarea condițiilor legale privind declararea scadenței anticipate, înainte de împlinirea a 90 de zile consecutive de restanță.

Consumatorii pot cere plafonarea costurilor

ANPC a dispus încălcarea practicilor comerciale incorecte, restituirea sumelor încasate ilegal către consumatorii prejudiciați și modificarea documentelor precontractuale, pentru a se conforma cu cerințele legale.

Cu această ocazie, ANPC reamintește consumatorilor că au dreptul să ceară aplicarea plafonării costului creditului. Acest drept nu se acordă din oficiu de către IFN, ci este nevoie ca împrumutatul să facă o cerere în scris în acest sens, conform Legii nr. 243/2024.

De asemenea, consumatorii au dreptul să solicite renegocierea contractului de credit în caz de dificultăți financiare și să se recalculeze ratele, ținând cont de gradul lor de îndatorare.

Carduri de credit

Nu am găsit nicio ofertă.

Comparator
Carduri de credit
  • Compari rapid toate ofertele
  • Alegi cel mai avantajos card de credit
  • Economisești timp și bani

Calculatoare

Estimează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venit
Calculează rata lunară, graficul de rambursare, costul creditului și DAE
Calculează câștigul obținut prin refinanțarea creditului
Calculează câștigul obținut prin rambursarea anticipată a creditului
Simulează rata la credit și vezi care indice este mai avantajos

Planul financiar

Depui eforturi mari pentru a câștiga bani. Te ajutăm să acorzi atenție și modului în care îi cheltuiești. Obține controlul asupra banilor tăi.

  • Planifici bugetul
  • Monitorizezi cheltuielile
  • Îți atingi obiectivele financiare

Recenzii

Descrie experiența avută în utilizarea unui produs financiar. Ajută-ne să facem alegeri mai bune.

Ghiduri

Alege un subiect pentru a descoperi mai multe sfaturi utile

Nu am găsit niciun articol pe acest subiect.