Multe IFN-uri încalcă drepturile consumatorilor

Autor: Marius ȘerbanANPC a efectuat o acțiune tematică la nivel național pentru a verifica respectarea drepturilor consumatorilor de către instituțiile financiare nebancare (IFN), inclusiv casele de amanet care acordă credite cu primire de bunuri în gaj.
Controlul este încă în desfășurare, dar rezultatele preliminare arată că drepturile consumatorilor sunt frecvent încălcate. Ținând cont de natura abaterilor putem deduce că IFN-urile vizate activează în special în domeniul creditelor rapide. Acestea sunt împrumuturi de valori mici, care se acordă în condiții foarte costisitoare.
Din cele 573 de IFN-uri verificate, la 326 s-au constatat abateri de la prevederile legale. ANPC a aplicat 256 de amenzi și 216 avertismente.
Ce drepturi au fost încălcate?
Principalele abateri au fost:
- Practici comerciale incorecte, înșelătoare sau agresive, cum ar fi dobânzi excesive, clauze înșelătoare sau chiar aplicarea de dobândă la dobândă;
- Aplicarea nelegală a comisioanelor, cum ar fi perceperea comisionului de administrare la suma împrumutată în loc de valoarea soldului ori perceperea dublă a comisionului de analiză a dosarului
- Nerespectarea cerințelor legale privind informarea precontractuală , cum ar fi prezentarea fișei standard cu informații, lipsa informării cu privire la DAE și a avertizărilor privind consecințele neplății
- Încălcarea dreptului consumatorului de a alege între rate egale sau descrescătoare
- În formele de publicitate, lipsa exemplelor reprezentative care să detalieze costurile produselor
- Nerespectarea condițiilor legale privind declararea scadenței anticipate, înainte de împlinirea a 90 de zile consecutive de restanță.
Consumatorii pot cere plafonarea costurilor
ANPC a dispus încălcarea practicilor comerciale incorecte, restituirea sumelor încasate ilegal către consumatorii prejudiciați și modificarea documentelor precontractuale, pentru a se conforma cu cerințele legale.
Cu această ocazie, ANPC reamintește consumatorilor că au dreptul să ceară aplicarea plafonării costului creditului. Acest drept nu se acordă din oficiu de către IFN, ci este nevoie ca împrumutatul să facă o cerere în scris în acest sens, conform Legii nr. 243/2024.
De asemenea, consumatorii au dreptul să solicite renegocierea contractului de credit în caz de dificultăți financiare și să se recalculeze ratele, ținând cont de gradul lor de îndatorare.
Calculatoare
Recenzii
Descrie experiența avută în utilizarea unui produs financiar. Ajută-ne să facem alegeri mai bune.
Ghiduri
Alege un subiect pentru a descoperi mai multe sfaturi utile
Nu am găsit niciun articol pe acest subiect.